Når man arbejder hjemmefra er det nemt at miste overblikket. Ved at skifte mellem arbejde og privatlivet, kan man hurtigt glemme at holde sit skrivebord og hjemmekontor pænt og ryddeligt. Der er jo hele tiden andre og vigtigere opgaver at tage sig til, ikke sandt?

 

Men for at sikre en positiv arbejdsdag, er det dog vigtigt at du tager lidt tid ud af din travle hverdag for at organisere hjemmekontoret. Et rodet og uorganiseret hjemmekontor kan mindske produktiviteten og øge stressniveauet. 

 

Derfor har vi skrevet denne artikel, hvor vi giver dig nogle tips til hvordan du kan organisere dit hjemmekontor, så du kan arbejde mere effektivt og undgå stress undervejs. God læselyst!

Ryd jævnligt op

Det siger måske sig selv, men noget af det vigtigste du kan gøre er at rydde op med jævne mellemrum. Ligesom kokken i køkkenet, er det en god idé at rydde op med det samme efter du har brugt papirclips eller printerpapir, så det ikke ligger og flyder.

 

Ved at skabe en daglig rutine, kan det hjælpe dig med at holde dig organiseret og på sporet. Vi anbefaler at du både rydder op inden din arbejdsdag begynder, såvel som rydder op igen inden du holder fyraften. 

 

På denne måde kan du nemt komme i et system og begynde at gøre det til en vane at holde dit skrivebord pænt og ryddeligt. Det gør det også nemmere at planlægge tid til faste pauser eller måltider, og så kan du bedre prioritere dine opgaver ud fra deres vigtighed og deadline.

Brug rudekuverter til organisering

Til de mindre genstande og ting såsom stifter, papirclips og lignende kan du med fordel bruge rudekuverter eller lignende løsninger til at holde styr på de små ting der ellers hurtigt bliver væk. 

 

En rudekuvert er endnu bedre i forhold til normale konvolutter, da du her kan se hvad de indeholder uden at skulle åbne hver enkelt og tjekke dem. Du kan også bruge dem til at sortere og opbevare vigtige dokumenter, kvitteringer og regninger. Selvom de har rude, kan du også afmærke hver kuvert med en kategori eller et datointerval, så bliver de endnu mere effektive.

Overvej bedre opbevaring

Nu har du forhåbentlig fået ryddet godt op på kontoret, og fået et bedre system på plads. Men for at hjælpe dig endnu bedre på vej kan du også overveje at investere i nogle bedre opbevaringsløsninger end hvad du har allerede. 

 

Samtidig bør du også med hård hånd gennemgå dine skuffer, hylder og arkivskabe på dit hjemmekontor, og skille dig af med alt det du ikke længere har brug for. Det gælder alt lige fra gamle papirer, forældet elektronik og nipsgenstande eller kontorartikler som du ikke har brugt i årevis.

 

Vi anbefaler skabe der kan køres ind under skrivebordet når de ikke bruges, men samtidig nemt køres ud og bruges som ekstra bord, eller hvis du skal have fat i tingene i skufferne. Uanset hvad du vælger bør du tænke over om løsningen kan bruges til at holde dit skrivebord og din arbejdsplads pænt og ryddeligt.

Gør dit rum mere personligt

Sidst men ikke mindst bør du heller ikke glemme at gøre dit hjemmekontor personligt. Tilføj nogle dekorationer, kunstværker eller planter for at gøre dit arbejdsområde mere indbydende og inspirerende. Det kan være med til at øge dit humør og din kreativitet og gøre dig mere produktiv i det hele taget.